सहरमा पुस्तक : पातालभित्रका कुरा

लेखक किशोर नेपाल 
काठमाडौं क्षेत्रको सांस्कृतिक तथा भौगोलिक पक्षलाई एउटा महिलाको जीवनसँग जोडेर कलात्मक चित्रण गरिएकाले एउटा पाठकको हिसाबले यो उपन्यास पढ्ने सल्लाह म दिन्छु ।    लामो समयसम्म पत्रकारितामा लागेका र आफ्नो स्थान स्थापित गरिसकेका किशोर नेपालको साहित्यिक लेखन पनि पुरानो हो । लामो समयको अन्तरालपछि उनी भर्खरै दोस्रो उपन्यास पाताल लिएर साहित्यमा देखा परेका छन् । पत्रकारितामा राम्रो स्थान ओगटेका नेपालको साहित्यप्रतिको झुकाव तथा लेखन शिल्प केही पाठकले त भुलिसकेका पनि थिए होलान् । यस अर्थमा नेपाली साहित्यमा यस नयाँ उपन्यासले प्रवेश पाउनु र नेपालले आफ्नो लेखन यात्रालाई पुनः सक्रिय बनाउनु महत्त्वपूर्ण मान्न सकिन्छ । त्यसो त उनका निबन्धहरू साहित्यमा रुचाइएका निबन्धहरूमा पर्छन् ।   उनले यस उपन्यासमा दमयन्ती नामकी महिलालाई मुख्य पात्र बनाएर उसको शारीरिक चित्रण गर्दै मनोविश्लेषणात्मक रूपमा काठमाडौंको सेरोफेरोको कथालाई र परिवर्तन हुँदै गएको नेपाली समाजको चित्रण गरेका छन् । उपन्यास दमयन्ती, उसको परिवार र ऊ बसेको सेरोफेरोमा घुमेको छ । काठमाडौं अहिलेको स्वरूपमा आउनुभन्दा केही दशकअगाडिको चित्रण गरिएको उपन्यासमा थोरै त्यहाँको तत्कालीन चालचलन, संस्कृति तथा बनावट र रहनसहनका कुरालाई जोडिएको छ । यी सबै कुराहरू थ्ाोरै मात्र चित्रण गरिएकाले उपन्यासलाई पूर्णतः आञ्चलिक भन्न पनि सकिँदैन । त्यसो त उपन्यासमा चित्रण गरिएको काठमाडौंको काठ क्षेत्रको भाषा तथा अन्य स्थानीय पहिचानको विषय भने उठेको नै छैन । पुरुष भएर मुख्य पात्र महिलाको मनोविज्ञान तथा अन्य शारीरिक हाउभाउको चित्रण गर्न नेपाल सफल भएका छन् । तैपनि उनका चित्रणहरू पढ्दा-पढ्दै अधुरा लाग्छन् । विशेषगरी महिलाको यौन मानसिकता तथा शारीरिक सम्बन्धलाई नै चित्रण गरिएको यस उपन्यासमा दमयन्तीलाई असहज किसिममा यौनकुण्ठाले ग्रस्त भएको पात्रका रूपमा देखाउन खोजिएको छ । तर, आधुनिकतालाई थोरै जोडेर त्यसबाट आवश्यकताभन्दा पनि बढी व्याख्या र पात्रहरूलाई भगाउने गरिएको छ । यस अर्थमा उपन्यासमा चयन गरिएको मुख्य पात्रमाथि तथा अन्य पात्रहरूमाथि आवश्यक न्याय नगरिएको भान हुन्छ ।  दमयन्ती उसको बुढेसकालमा उसका बाल्यकाल, युवावस्था तथा उसको विवाहपछि एउटा महिलामा भएका आफ्ना परिवर्तनलाई भन्दै जान्छे । कयौँ ठाउँमा उसका भनाइहरू पत्यार गर्न सकिए पनि धेरै ठाउँमा बल गरेर उसका सम्झनाहरूलाई लम्ब्याइएको भान हुन्छ । उपन्यासको चरित्रगत चयन तथा विषयवस्तुमा प्रस्ट रूपमा नेपाल पसेका छन्, तर उनले क्रमिकतामा भने खासै ध्यान दिएका छैनन् । दमयन्तीले पहिला आफ्नो बाल्यकाल तथा स्कुलेजीवन घरको परिवेश सबै भनिसकेर मात्र घरमा उनको दिदी र दाइ भएको प्रसंग निकाल्छे । के उसको जीवनको बालअवस्थामा तथा स्कुलेजीवनमा नै पनि उनीहरूको केही भूमिका थिएन ? अचानक दाइ र दिदी भएको प्रसंगले प्रवेश पाउनुजस्ता केही घटनाले उपन्यास पढ्दै जाँदा उपन्यासलाई अति नाटकीय बनाइएको आभाष हुन्छ । आख्यानको पहिलो चरणमा दमयन्ती एउटा गाउँकी सहर नडुलेकी र पढ्न पनि ढिलो पठाइएकी पात्रको रूपमा उभ्याइएकी छे, तर त्यही समय उसको मनमा खेल्ने कुराहरू भने उच्च शिक्षा हासिल गरिसकेकी एउटा महिलाको जस्तो बनाइएको छ । यसले उपन्यासमा सहजता प्रकट गर्दैन र वाक्य तथा कथावस्तु लम्ब्याउनका लागि बढी बल गरेको पाइन्छ ।  तर, त्यही दमयन्तीमा छोटो समयमा आएको परिवर्तन, उसको विचार र परिवारमा उसलाई विश्वासपात्रका रूपमा हेर्न थालिएका घटनाले आख्यानलाई सजीवता प्रदान गरेका छन् । बालसुलभ चरित्रहरू सूक्ष्म रूपमा चित्रण नगरिए पनि नेपालले विभिन्न दायरा भने ओगट्न सफल भएका छन् । केही समयदेखि नेपाली आख्यानमा प्रयोग गर्न थालिएको एउटै विषयको लम्ब्याइ मात्रै भने यसमा छैन । समाजमा तथा एउटा व्यक्तिको जीवन विकासक्रममा आउने धेरैभन्दा धेरै विषय र परिवेश यस उपन्यासमा प्रवेश पराइएको छ । नेपालले उपन्यासमा वर्णन गरेको यो सहर परिवर्तन भएको स्थिति भने अत्यन्तै मार्मिक तथा वास्तविकतासँग नजिकाइएको छ । यस्ता केही पक्षहरूले उपन्यास सुरु गरिसकेपछि एउटा पाठक त्यसलाई पढ्न आतुर देखिन्छ । त्यसो त नेपाली आख्यानमा पछिल्लो समय लेख्न थालिएको परम्परको भंग गर्न नेपाल सफल भएका छन् । कथामा नेपालले अनावश्यक रूपमा बिम्ब तथा प्रतीकहरूको प्रयोग नगर्नुले उपन्यासको पढाइमा त्यति झन्झट भने मान्नुपर्दैन ।  अनावश्यक रूपमा पहिलो चरणमा छोरीसँग दमयन्तीले अंग्रेजी शब्दहरूको प्रयोग गरेकी छे जुन उसको बोलीचालीमा अन्य कुनै पनि ठाउँमा देखिँदैन । एउटा छोरी र छोरा जन्माएकी दमयन्ती पाँच वर्षको वैवाहिक जीवनपछि विधवा भएकी छ, तर उसले आफ्नो छोराको प्रसंग भने कुनै पनि ठाउँमा निकालेकी छैन । केही मात्रामा आधुनिक बन्न थालेका महिलाहरूले के आफ्ना सन्तानको कुरा गर्न छुटाउलान् र ? व्यावसायिक सफलतापश्चात विदेशयात्रा जाँदा आफ्नै श्रीमान्को सहयात्रीसँगको शारीरिक संसर्गले गर्दा आफू पाताल प्रवेश गरेको आभाष गर्नेगरी दमयन्तीलाई उभ्याइएको छ । परन्तु उसको पृष्ठभूमिले त्यती सहजै उसलाई पाताल प्रवेशको आभास हुनु स्वाभाविक लाग्दैन । यसले गर्दा उपन्यासको कथा छोट्याउन तथा बिट मार्नका लागि लेखक आत्तिएका हुन् कि भन्ने लाग्छ ।   उपन्यासमा आएका अन्य पात्रहरू भने आफ्नो उपस्थिति त्यति देखाउँदैनन् । दमयन्तीको पारिवारिक पात्रहरूबाहेक साथीसंगीहरूका घटनाले त्यति प्रवेश पाएका छैनन् जबकि दैनन्दिन संसर्गमा साथीभाइको उपस्थिति महत्त्वपूर्ण हुन्छ । यी कुराहरूमा कमजोर हुँदा-हुँदै पनि काठमाडौं क्षेत्रको सांस्कृतिक तथा भौगोलिक पक्षलाई एउटा महिलाको जीवनसँग जोडेर कलात्मक चित्रण गरिएकाले एउटा पाठकको हिसाबले यो उपन्यास पढ्ने सल्लाह म दिन्छु । पात्रहरूलाई आवश्यक ठाउँमा लगेर त्यहाँ नै एउटा परिस्थितिको सिर्जना गर्दै त्यस ठाउँमा पात्रहरूलाई कलात्मक हिसाबमा प्रस्तुत गर्न असफल रहे पनि किशोर नेपालले उपन्यासमा दमयन्तीलाई भाषाको माध्यमले धेरै विषय सोचाएका छन् । उनको व्याख्या गर्ने कला भने धेरै ठाउँमा प्रशंसा गर्न योग्य छ । दमयन्तीलाई अन्त्यमा लगेर उनको श्रीमान्को व्यवसाय गर्ने जिम्मा दिएर समाजमा महिलाले पनि केही गर्न सक्छन् र उनीहरूलाई अन्य कुराभन्दा पनि अवसरको सिर्जना गराइदिनु ठूलो भूमिका हुन्छ भन्ने कुरालाई राखिएको छ । सांगि्रला बुक्सले बजारमा ल्याएको यस उपन्यासले पक्कै पनि पाठकहरूलाई थोरै पहिलेको समय तथा छोटो समयमा भएको नेपाली समाज तथा काठमाडौंको चरम विकासको भने राम्रो झझल्को दिन्छ । यसका साथै उपन्यासले महिलाको सोचाइ तथा एउटा सफल मातृत्वका कारण पर्ने प्रभावजस्ता प्रसंगलाई भने राम्रोसँग केलाउन सकेको छ ।  लामो समयसम्म पत्रकारितामा लागेका र आफ्नो स्थान स्थापित गरिसकेका किशोर नेपालको साहित्यिक लेखन पनि पुरानो हो । लामो समयको अन्तरालपछि उनी भर्खरै दोस्रो उपन्यास पाताल लिएर साहित्यमा देखा परेका छन् । पत्रकारितामा राम्रो स्थान ओगटेका नेपालको साहित्यप्रतिको झुकाव तथा लेखन शिल्प केही पाठकले त भुलिसकेका पनि थिए होलान् । यस अर्थमा नेपाली साहित्यमा यस नयाँ उपन्यासले प्रवेश पाउनु र नेपालले आफ्नो लेखन यात्रालाई पुनः सक्रिय बनाउनु महत्त्वपूर्ण मान्न सकिन्छ । त्यसो त उनका निबन्धहरू साहित्यमा रुचाइएका निबन्धहरूमा पर्छन् ।   उनले यस उपन्यासमा दमयन्ती नामकी महिलालाई मुख्य पात्र बनाएर उसको शारीरिक चित्रण गर्दै मनोविश्लेषणात्मक रूपमा काठमाडौंको सेरोफेरोको कथालाई र परिवर्तन हुँदै गएको नेपाली समाजको चित्रण गरेका छन् । उपन्यास दमयन्ती, उसको परिवार र ऊ बसेको सेरोफेरोमा घुमेको छ । काठमाडौं अहिलेको स्वरूपमा आउनुभन्दा केही दशकअगाडिको चित्रण गरिएको उपन्यासमा थोरै त्यहाँको तत्कालीन चालचलन, संस्कृति तथा बनावट र रहनसहनका कुरालाई जोडिएको छ । यी सबै कुराहरू थ्ाोरै मात्र चित्रण गरिएकाले उपन्यासलाई पूर्णतः आञ्चलिक भन्न पनि सकिँदैन । त्यसो त उपन्यासमा चित्रण गरिएको काठमाडौंको काठ क्षेत्रको भाषा तथा अन्य स्थानीय पहिचानको विषय भने उठेको नै छैन । पुरुष भएर मुख्य पात्र महिलाको मनोविज्ञान तथा अन्य शारीरिक हाउभाउको चित्रण गर्न नेपाल सफल भएका छन् । तैपनि उनका चित्रणहरू पढ्दा-पढ्दै अधुरा लाग्छन् । विशेषगरी महिलाको यौन मानसिकता तथा शारीरिक सम्बन्धलाई नै चित्रण गरिएको यस उपन्यासमा दमयन्तीलाई असहज किसिममा यौनकुण्ठाले ग्रस्त भएको पात्रका रूपमा देखाउन खोजिएको छ । तर, आधुनिकतालाई थोरै जोडेर त्यसबाट आवश्यकताभन्दा पनि बढी व्याख्या र पात्रहरूलाई भगाउने गरिएको छ । यस अर्थमा उपन्यासमा चयन गरिएको मुख्य पात्रमाथि तथा अन्य पात्रहरूमाथि आवश्यक न्याय नगरिएको भान हुन्छ ।  दमयन्ती उसको बुढेसकालमा उसका बाल्यकाल, युवावस्था तथा उसको विवाहपछि एउटा महिलामा भएका आफ्ना परिवर्तनलाई भन्दै जान्छे । कयौँ ठाउँमा उसका भनाइहरू पत्यार गर्न सकिए पनि धेरै ठाउँमा बल गरेर उसका सम्झनाहरूलाई लम्ब्याइएको भान हुन्छ । उपन्यासको चरित्रगत चयन तथा विषयवस्तुमा प्रस्ट रूपमा नेपाल पसेका छन्, तर उनले क्रमिकतामा भने खासै ध्यान दिएका छैनन् । दमयन्तीले पहिला आफ्नो बाल्यकाल तथा स्कुलेजीवन घरको परिवेश सबै भनिसकेर मात्र घरमा उनको दिदी र दाइ भएको प्रसंग निकाल्छे । के उसको जीवनको बालअवस्थामा तथा स्कुलेजीवनमा नै पनि उनीहरूको केही भूमिका थिएन ? अचानक दाइ र दिदी भएको प्रसंगले प्रवेश पाउनुजस्ता केही घटनाले उपन्यास पढ्दै जाँदा उपन्यासलाई अति नाटकीय बनाइएको आभाष हुन्छ । आख्यानको पहिलो चरणमा दमयन्ती एउटा गाउँकी सहर नडुलेकी र पढ्न पनि ढिलो पठाइएकी पात्रको रूपमा उभ्याइएकी छे, तर त्यही समय उसको मनमा खेल्ने कुराहरू भने उच्च शिक्षा हासिल गरिसकेकी एउटा महिलाको जस्तो बनाइएको छ । यसले उपन्यासमा सहजता प्रकट गर्दैन र वाक्य तथा कथावस्तु लम्ब्याउनका लागि बढी बल गरेको पाइन्छ ।  तर, त्यही दमयन्तीमा छोटो समयमा आएको परिवर्तन, उसको विचार र परिवारमा उसलाई विश्वासपात्रका रूपमा हेर्न थालिएका घटनाले आख्यानलाई सजीवता प्रदान गरेका छन् । बालसुलभ चरित्रहरू सूक्ष्म रूपमा चित्रण नगरिए पनि नेपालले विभिन्न दायरा भने ओगट्न सफल भएका छन् । केही समयदेखि नेपाली आख्यानमा प्रयोग गर्न थालिएको एउटै विषयको लम्ब्याइ मात्रै भने यसमा छैन । समाजमा तथा एउटा व्यक्तिको जीवन विकासक्रममा आउने धेरैभन्दा धेरै विषय र परिवेश यस उपन्यासमा प्रवेश पराइएको छ । नेपालले उपन्यासमा वर्णन गरेको यो सहर परिवर्तन भएको स्थिति भने अत्यन्तै मार्मिक तथा वास्तविकतासँग नजिकाइएको छ । यस्ता केही पक्षहरूले उपन्यास सुरु गरिसकेपछि एउटा पाठक त्यसलाई पढ्न आतुर देखिन्छ । त्यसो त नेपाली आख्यानमा पछिल्लो समय लेख्न थालिएको परम्परको भंग गर्न नेपाल सफल भएका छन् । कथामा नेपालले अनावश्यक रूपमा बिम्ब तथा प्रतीकहरूको प्रयोग नगर्नुले उपन्यासको पढाइमा त्यति झन्झट भने मान्नुपर्दैन ।  अनावश्यक रूपमा पहिलो चरणमा छोरीसँग दमयन्तीले अंग्रेजी शब्दहरूको प्रयोग गरेकी छे जुन उसको बोलीचालीमा अन्य कुनै पनि ठाउँमा देखिँदैन । एउटा छोरी र छोरा जन्माएकी दमयन्ती पाँच वर्षको वैवाहिक जीवनपछि विधवा भएकी छ, तर उसले आफ्नो छोराको प्रसंग भने कुनै पनि ठाउँमा निकालेकी छैन । केही मात्रामा आधुनिक बन्न थालेका महिलाहरूले के आफ्ना सन्तानको कुरा गर्न छुटाउलान् र ? व्यावसायिक सफलतापश्चात विदेशयात्रा जाँदा आफ्नै श्रीमान्को सहयात्रीसँगको शारीरिक संसर्गले गर्दा आफू पाताल प्रवेश गरेको आभाष गर्नेगरी दमयन्तीलाई उभ्याइएको छ । परन्तु उसको पृष्ठभूमिले त्यती सहजै उसलाई पाताल प्रवेशको आभास हुनु स्वाभाविक लाग्दैन । यसले गर्दा उपन्यासको कथा छोट्याउन तथा बिट मार्नका लागि लेखक आत्तिएका हुन् कि भन्ने लाग्छ ।   उपन्यासमा आएका अन्य पात्रहरू भने आफ्नो उपस्थिति त्यति देखाउँदैनन् । दमयन्तीको पारिवारिक पात्रहरूबाहेक साथीसंगीहरूका घटनाले त्यति प्रवेश पाएका छैनन् जबकि दैनन्दिन संसर्गमा साथीभाइको उपस्थिति महत्त्वपूर्ण हुन्छ । यी कुराहरूमा कमजोर हुँदा-हुँदै पनि काठमाडौं क्षेत्रको सांस्कृतिक तथा भौगोलिक पक्षलाई एउटा महिलाको जीवनसँग जोडेर कलात्मक चित्रण गरिएकाले एउटा पाठकको हिसाबले यो उपन्यास पढ्ने सल्लाह म दिन्छु । पात्रहरूलाई आवश्यक ठाउँमा लगेर त्यहाँ नै एउटा परिस्थितिको सिर्जना गर्दै त्यस ठाउँमा पात्रहरूलाई कलात्मक हिसाबमा प्रस्तुत गर्न असफल रहे पनि किशोर नेपालले उपन्यासमा दमयन्तीलाई भाषाको माध्यमले धेरै विषय सोचाएका छन् । उनको व्याख्या गर्ने कला भने धेरै ठाउँमा प्रशंसा गर्न योग्य छ । दमयन्तीलाई अन्त्यमा लगेर उनको श्रीमान्को व्यवसाय गर्ने जिम्मा दिएर समाजमा महिलाले पनि केही गर्न सक्छन् र उनीहरूलाई अन्य कुराभन्दा पनि अवसरको सिर्जना गराइदिनु ठूलो भूमिका हुन्छ भन्ने कुरालाई राखिएको छ । सांगि्रला बुक्सले बजारमा ल्याएको यस उपन्यासले पक्कै पनि पाठकहरूलाई थोरै पहिलेको समय तथा छोटो समयमा भएको नेपाली समाज तथा काठमाडौंको चरम विकासको भने राम्रो झझल्को दिन्छ । यसका साथै उपन्यासले महिलाको सोचाइ तथा एउटा सफल मातृत्वका कारण पर्ने प्रभावजस्ता प्रसंगलाई भने राम्रोसँग केलाउन सकेको छ ।


Tags:

Sarlahiexpress

नेपालमा घटेका प्रमुख घटनाहरु सबै एकैठाउँमा पाउनको लागि एक क्लिकको भरमा सबैकुरा । साहित्य, विचार विश्लेषण, महत्वपूर्ण दस्तावेज, संगीत मनोरञ्जन, अडियो भिडियो । सबैकुरा एकैठाउँमा उपलब्ध गराउने अभिप्रायले । सलार्ही एक्सप्रेसको सुरुवात गरियको हो । आफूसँग भएका विविध जानकारीमुलक र मनोरञ्जनात्मक सामाग्रीहरु उपलब्ध गराई सहयोग गरिदिनुहुन हामी हार्दिकतापूर्वक अनुरोध गर्दछौँ । सर्लाही एक्सप्रेस साइटलाई माया गर्ने जो कोही यसको सदस्य बनेर आफ्नो रचना सम्प्रेषण गर्न वा ईमेल मार्फत हामीलाई लेख रचना पठाउन सक्नु हुन्छ। यस बाहेक सर्लाही एक्सप्रेसलाइ सल्लाह, सुझाव वा कुनै प्रतिक्रियाको लागि पत्राचारको गर्नको लागि हाम्रो ठेगाना -sarlahixpress@gmail.com .

1 commentaires

  1. लेखकको नाम पनि राख्न पाए हामीले चिन्ने थ्यो कि ।

Leave a Reply

आफ्नो अमूल्य राय, सुझाव तथा टिप्पणीहरु यहाँ लेख्नुहोला...▼ Please leave your Comments here...▼ ...
कमेन्ट गर्ने सजिलो तरिका :
- तल बक्समा आफ्नो कमेन्ट लेख्‍नुस्
- comment as : select profile लेखेको छेऊको arrow मा click गर्नुस्
- तल रहेको Name/URL क्लिक गर्नुस्
- आफ्नो नाम र वेबसाइट (छ भने) हाल्नुस्
- Post Comment क्लिक गर्नुस् !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Admin Login