लेखक, आरोग्य र सिम्फोनी (साहित्य)

काठमाडौ, पुस १ - नेपाली लेखक, गीतकार, गायक र तिनको स्वास्थ्य वा आरोग्यको विषयमाथि एकाध कुराले म ध्यान दिन पुगेँ । एकजना पहिलेका विद्यार्थीले साहित्यमा स्वास्थ्यको संकथनका विषयमा मसँग छलफल गर्न चाहे अनि एकजना लिम्बृ् कविले स्वास्थ्य र उपचारको ब्ािम्ब मेरो नामसँग जोडेर लेखेको कविता पढेँ । यहाँ यो विषयमा छलफल गर्न लागेको होइन । खालि यी दुई कुराले मलाई मेरो आपmनो अनुभवका केही कुरा लेख्न कसरी प्रेरणा दिए भन्ने मात्र हो । तेस्रो कुरा पाउले शक्तिशाली संस्मरण र लेखहरू लेखिरहेकी नेपाली लेखक झमककुमारी घिमिरे, जिम गर्दा हातपाउ गुमाएर पनि मुखले महान् कविता लेख्ने र चित्र बनाउने जापानी कवि तोमिहिरोजस्ता बलिया लेखकका लेख्ने अवस्था अनि लेखन र शरीर विषयमा पनि यहाँ लेख्न लागेको होइन । तोमिहिरोका कविता र पेन्टिङ्हरू राखेर उनको एउटा सुन्दर म्युजियम बनाएका छन् जापानीले । त्यो देख्ता मैले सिर्जनाको अर्को बलियो आयामको कुरा बुझेजस्तो लागेको थियो । मेरो गिरीश संगीतकार हो । त्यो म्युजियम देखेको बेला ऊ सानो थियो । अहिले उसले तोमिहिरोलाई एक सिम्फोनीका रूपमा हेर्छ । उसको कुराले अंग र सिर्जनाको विषयमा मलाई सातोरी 

भयो । मलाई पनि झमककुमारीको आत्मकथा एक बलियो सिम्फोनीजस्तो लाग्छ । 

मलाई लक्ष्मीप्रसाद देवकोटाको एक शक्तिशाली मानसचित्र मनमा आइरहन्छ । देवकोटाको अत्यन्त तीव्र चित्र मेरो मनमा उनको जीवनका अन्तिम दिनका समाचारहरूबाट बनियो । तेह्रथुममा रेडियो र गोरखापत्रले जे ल्याए त्यो मेरो मानसमा चित्र बनाउने आधार भयो । देवकोटाको रोगपीडित अन्तिम अवस्थाको चित्र यति बलियो भएर प्रक्षेपण भयो कि मैले धेरैजसो मानिसले त्यहीँबाट उनको मूल्यांकन गर्ने गरेको सुने । मैले उनका कविताको एक स्वतन्त्र, सिर्जनशील, महान् स्वप्नका तरङ्गले बनिएको क्यानभासमा उनको रोगी चित्र पनि सँगै लगेर राखेँ । देवकोटाले बिमारको अतिरञ्जना 

गरेनन् । उनले त्यसको सामना गरे । उनले त्यो बिमारसँग राजनीति जोडिएको संकेत गरेर गए । त्यो महत्त्वपूर्ण विषय हो साहित्यमा । नेपालमा त्यति छलफल भएका छैनन् भने पनि हुन्छ । समीक्षकहरूले देवकोटाले एक दावानलमा जलिरहेको बेला बोलेका काव्यिक उक्तिलाई लिएर तिनको सचेष्ट चिन्ता र तिनको आस्था र अनास्थाका विषयमा अर्थहीन निष्कर्ष्ा निकालेको पढेको र सुनेको छु । त्यो अवस्थामा प्रयोग हुने बिम्ब र रूपकहरूको एक स्वतः पुनरावृत्ति हुन्छ । शरीरको अवस्थालाई लेखकले शब्दले सामना गर्छन् । त्यसलाई शब्द र पाठमा परिणत गर्छन् । ती आपmनो बिमारलाई काव्यको छटपटीमा बदल्छन् । चित्रमा राख्छन् । गीतमा गाउँछन् । नारायण गोपालको अन्तिम अवस्थातिर त्यस्तै चाहना बुझेर तिनका साथीहरूले प्रज्ञाप्रतिष्ठानको हलमा उनको अन्तिम गायन साँझको आयोजना गरे । देवकोटाले 'पागल' कवितादेखि अन्तिम कवितासम्म शब्दले शरीर र मनको अवस्थाको चित्र बनाए । पारिजातको शरीर र लेखन एक बलियो विषय भयो साहित्यमा । जगदीश घिमिरेले शब्दले आफ्नो बिमारीलाई सबैले सुन्ने एक सिम्फोनीमा परिणत गरिदिए । 

पछि काठमाडौंमा आएपछि लेखकको स्वास्थ्य र बिमारको विषयमा मैले अनेकौं चर्चाहरू सुने । लेखकहरूले आपmनो स्वास्थ्यलाई एक अतिरञ्जक विषय बनाएको पनि भेटेँ मैले । नेपालमा राजा महेन्द्रको पञ्चायती शासन व्यवस्था थियो । मैले देखेका कतिपय प्रतिभाशाली लेखकहरू बाहिरको समाज र परिवेशभन्दा अलग निजत्व बनाएर हिँड्थे । शरीरको वरिपरि, त्यसैको संवेदना वरिपरि तिनीहरू आपृmलाई र आपmनो पहिचानलाई कलात्मक रूप दिन खोज्थे । कैयौं उदाहरण छन् । शरीरमा नयाँ उत्तेजना भर्नु, आपmनो सधैँको परिचित वातावरणभन्दा कल्पनाले रञ्जित अलिक फरक वातावरण बनाउनु उनीहरूको चाहना देखिन्थ्यो । आरोग्य र बिमारीका कुरा पनि सँगै जोडिएर आउँथे । 

नेपालबाहिरका नेपाली कविका अतिरञ्जनाका विषय अलिक अलग थिए । तिनको शरीर तिनको राष्ट्रको संवेद्य कलेवर थियो । एक रात कवि ज्ञान उदास र म फसिकेवको चिसो गल्लीको बाटो भएर जाँदै थियौँ । बाटामा रक्सीेे लागेर असजिलोसँग हिँड्दै गरेका परिचित कवि हरिभक्त कटुवाल भेटिए । मैले भनंे, 'तिमीले यस्तो चिसोमा किन यस्तो बिजोक भएर हिँड्नुपरेको ?' उनले सहज उत्तर दिए, 'म मेरो मातृभृ्मिलाई चुम्बन गर्दै छु ।' उनले देशप्रेमसँग उनको शरीर र भाव जोडेका थिए । तिनले 'प्रवासी' भन्ने उपनाम भर्खरै लेख्न छोडेका थिए । पाकोको 'हिमानी' को अफिसमा उनको कोठा थियो । त्यहाँ पुर्‍याइदियौँ । बिहान के गरेछन् भनेर म पुगेँ । पारिपट्टकिो बरन्डामा फूलमा पानी हाल्ने एउटी केटीलाई देखाएर उनले भने 'बुभmयौ अभि, मैले पोखिएर घामको झुल्का त्यही केटीलाई देखेर लेखेको ।' उनको त्यो कविता पछि नारायण गोपालले गाए । एक साल नयाँ सडकको एउटा लजमा दार्जिलिङबाट आएका कवि अगमसिंह गिरी दाइ बसेका थिए । ती टन्न मातेका 

थिए । म जानेबित्तिकै उनले मातृभृ्मिको प्रेम र प्रवासमा स्वाभिमानसँग बस्ने भावना खन्याए । तिनको कविता 'नौ लाख तारा' अम्बर गु/mङ दाइले गाएर प्रसिद्ध बनाइसकेका थिए । अम्बर दाइले 'मेरा गीतकार साथीहरू' भनेर 'रूपरेखा' पत्रिकामा छापेको लेख पनि पढेको थिएँ । पछिगएर दुवै कविका अस्मिता, भावुकता, प्रेम अनि काव्य उनका बिमारसँग जोडिए । कटुवालको क्षयरोगले मृत्यु भएको कुरासँग उनको नेपाल बसोबासका कथाहरू जोडिए । 

काठमाडौंका कवि लेखकहरूका स्वास्थ्यका कुरा साहित्यिक चर्चाका विषय हुन्थे । राज्यले औषधि गर्नुपर्ने कुरा प्रमुख रूपमा आइरहन्थे । यस्ता छलफलहरू रक्सी खाएका बेला, पिउने ठाउँमा बढी आउने गर्थे । यसरी आरोग्यका कुरा लेखकको शरीर र भावनासँग जोडिएर आउँथे । अन्तर्मुखी लेखक कविका आरोग्यका कुरा कति मनोगत र कति शारीरिक थिए, हेर्ने विषय छ । मन र शरीर जोड्ने सांसारिक चाहना थिए लेखक 

गायकहरूका । शरीर क्षणभङ्गुर र अनित्य हो अनि मन अजरअमर छ भन्ने चिन्ता होइनन् ती तर त्यो स्वास्थ्यलाई आफूले रक्षा गर्नुपर्छ भन्ने कुरामा उनीहरूका त्यति चाहना थिएनन् । विजय मल्ल दाइ एउटा अद्भुतै मानिस थिए । ऊ आपmनो स्वास्थ्यलाई लेखकको स्वास्थ्य भएको कारणले त्यो राज्य र समाजको दायित्वभित्र पर्छ भन्थे । मधुमेह रोग भए पनि खान र पानमा उनी पर्वाह गर्दैनथे । दौलतविक्रम विष्ट दाइको पनि रोग र बानी उस्तै हो । लेखकको बानी भने आपmनो हो, त्यसको रक्षा गर्ने दायित्व भने राज्यको हो भन्ने मानसिकताले लेखकहरूलाई भावुक बनाएको देखेँ तर राज्यलाई न कवि, लेखक र गायकका बानीको कुनै अर्थ थियो न तिनका स्वास्थ्योपचारको । लेखकको उपचार हुनुपर्छ र राज्यले लेखक र लेखनलाई रक्षा गर्नुपर्छ भन्ने विषयहरूमा कार्यपत्र प्रस्तुत हुन्थे तर राज्य पाल्पाकी बैरी देवीभन्दा पनि चर्को थियो । सुन्दैनथ्यो । अहिले पनि सुन्दैन । राजनीतिक नेताहरूको उपचार राज्यले गर्ने चलन थियो । अहिले पनि छ । कवि भूपी शेरचन दाइको बिमार एउटा मिथक र यथार्थको दोभान थियो । उनको बिमार पनि एक साहित्यिक विषय थियो । 
सारांशमा, रोग, उपचार र आरोग्यका भावनात्मक आयामहरू अहिले पनि छँदै छन् तर रोग, राज्य र उपचारसँग जोडिएको राजनीति उस्तै छ । नेपाली साहित्य र कलाका अरू विधाका क्षेत्रमा रोग र उपचारका कुरा असुरक्षा, अधिकार र भावनासँग जोडिएकै छन् । बीपी कोइरालाका आत्मकथाहरू पढ्दा रोगलाई कुनै भावनाका अतिरञ्जना, निराशाजस्ता कुराको कत्ति पनि आभास हुँदैन । उनी पनि एक ठूला लेखक हुन् । ती स्थितप्रज्ञ मानिसको रोग एक निरपेक्ष तर सामना गर्नुपर्ने विषय भएर उजागर हुन्छन् । 

राज्यले लेखक कलाकारको उपचार गराउनुपर्छ । विवाद छैन तर नेपाली लेखन र कला अनि गायनको क्षेत्रमा बिमार भन्ने एक बलियो रूपक र ग्रन्थि किन भयो ? यसले नेपाली सिर्जनात्मक अभ्यासबारे के कुरा भन्छ ? सृ्क्ष्म अध्ययन हुन बाँकी छ ।

source:-kantipur 
Tags:

Sarlahiexpress

नेपालमा घटेका प्रमुख घटनाहरु सबै एकैठाउँमा पाउनको लागि एक क्लिकको भरमा सबैकुरा । साहित्य, विचार विश्लेषण, महत्वपूर्ण दस्तावेज, संगीत मनोरञ्जन, अडियो भिडियो । सबैकुरा एकैठाउँमा उपलब्ध गराउने अभिप्रायले । सलार्ही एक्सप्रेसको सुरुवात गरियको हो । आफूसँग भएका विविध जानकारीमुलक र मनोरञ्जनात्मक सामाग्रीहरु उपलब्ध गराई सहयोग गरिदिनुहुन हामी हार्दिकतापूर्वक अनुरोध गर्दछौँ । सर्लाही एक्सप्रेस साइटलाई माया गर्ने जो कोही यसको सदस्य बनेर आफ्नो रचना सम्प्रेषण गर्न वा ईमेल मार्फत हामीलाई लेख रचना पठाउन सक्नु हुन्छ। यस बाहेक सर्लाही एक्सप्रेसलाइ सल्लाह, सुझाव वा कुनै प्रतिक्रियाको लागि पत्राचारको गर्नको लागि हाम्रो ठेगाना -sarlahixpress@gmail.com .

0 commentaires

Leave a Reply

आफ्नो अमूल्य राय, सुझाव तथा टिप्पणीहरु यहाँ लेख्नुहोला...▼ Please leave your Comments here...▼ ...
कमेन्ट गर्ने सजिलो तरिका :
- तल बक्समा आफ्नो कमेन्ट लेख्‍नुस्
- comment as : select profile लेखेको छेऊको arrow मा click गर्नुस्
- तल रहेको Name/URL क्लिक गर्नुस्
- आफ्नो नाम र वेबसाइट (छ भने) हाल्नुस्
- Post Comment क्लिक गर्नुस् !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Admin Login